توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

دانشگاه آزاد تهدید یا فرصت ؟


یکی ازروز های  سال 66 حاج عباس معصومی از خطبه های نماز جمعه تهران که به امامت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی برگزار می گردیده می شوند که دانشگاه آزاد درکشورتاسیس شده و قصد دارد در شهر های بزرگ  کشورواحد  داشته باشد .  همان موقع تلفن را برداشته وبا آقای حاج عزیز ا... فروغی درنراق تماس می گیرد و عنوان می کند که من قصد دارم در نراق  چنین دانشگاهی را تاسیس کنم .  آقای فروغی هم که خوداهل علم و از فرهنگیان دلسوز شهر نراق می باشد ایشان را به انجام این کار تشویق کرده و قول مساعد هر گونه همکاری را  برای پیگیری  تاسیس به ایشان می دهد .

آقای فروغی  موضوع را با امام جمعه شهر مرحوم حجت الاسلام نوروزی و شهردار شهر جناب آقای کشاورز در میان  گذاشته واز  آنها تقاضای کمک می کند .

چند ماه پیگیری هااز طریق روال عادی خود انجام می شودولی نتیجه نمی دهد تا اینکه یک روز آقای کشاورز موضوع را با آقای خواجه پیری رئیس دانشگاه آزاد واحد اراک در میان گذاشته و از ایشان تقاضای کمک می کند .

آقای خواجه پیری قبل از سمت  ریاست دانشگاه استاندار استان مرکزی بوده،  لذا با نفوذی که در استان و کشور داشته مقدمات تاسیس  دانشگاه آزادواحد نراق را فراهم می کند .

 آقای حاج عباس معصومی ،  آقای دکتر علی قاسمی ، برادر جناب آقای معصومی آقا مندی  ، آقای  علی فروغی ، حاج عزیز ا... فروغی ، آقای کشاورز شهردار نراق ، امام جمعه نراق مرحوم حجت الاسلام نوروزی  ازافراد موثر در تاسیس این واحد دانشگاهی می باشند .  

با اخذ موافقت تاسیس واحد اولین آزمون دانشگاه آزاد واحد نراق در دو رشته مدیریت و حقوق در تیر ماه سال 67 برگزار و از اول مهر سال 67 عملا دانشگاه در مدرسه شبانه روزی عباس معصومی فعالیت خود را شروع می کند .

این بود مقدمه ای برای آشنایی کاربران محترم با چگونگی  تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق .

اما قرار است دراین مطلب  دانشگاه آزادواحد نراق را در قالب تهدید یا فرصت  مورد مطالعه و بحث قرار دهیم  .

در همان سال های ابتدای  تاسیس افرادی در شهر بودند که به شدت با آمدن دانشگاه آزاد به نراق مخالفت می کردند . تاسیس این واحد در نراق بهانه ای شده بود برای ضربه زدن به افراد ی که در تاسیس آن نقش داشتند . اگر اجاره خانه بالا می رفت ، آب قطع می شد یا نانوایی پخت نمی کرد افراد بهانه جو همه کاسه کوزه ها  رابرسر  مسئولین و موسسین دانشگاه می شکستند .

اراده قوی و ایمان به آینده موجب شد افراد مورد نظر کار خود را ادامه داده و در اتقاء واحد تلاش کنند . تا جایی که واحد نراق به یکی از مهمترین واحد های دانشگاهی  در سطح منطقه پنج تبدیل شد .

 البته نا گفته نماند که در کنار این فرصت ایجاد شده بعضا تهدیداتی هم مشاهده می شد  ولی کفه ترازوی در بخش فرصت به مراتب بیشتر از تهدید ها بود .

اما با سوء مدیرت این واحد از سال های 80 به بعد روند صعودی دانشگاه متوقف و روند نزولی شکل گرفت  . اولین  تصمیم  نادرست  این واحد  که به نوعی دیکته شده از بالا بود  تاسیس یک مرکز  زیر مجموعه در جاسب بود.  بعد ها که این مرکز  با حمایت مالی و منابع انسانی واحد نراق قوت گرفت  برای خود ادعای استقلال کرد و بخش زیادی از توان مالی دانشگاه را بلعید  و به قول معروف دست مسئولین واحد نراق را گذاشت در حنا .  

فرصت های  حضور دانشگاه در شهر کاملا مشهود  است و همه به نوعی آنرا لمس می کنند لذا به ذکر چند مورد از آن  بسنده می کنیم .

 1 – ایجاد بیش از 300 شغل مستقیم 2 – معرفی نراق به عنوان یک شهر علمی  و بالا رفتن  سطح سواد  و معلومات در شهر 3 – رونق ساخت و ساز در بخش مسکن دانشجویی  4 – ارتقاء سطح فرهنگ عمومی  5  -  ایجاد صد ها شغل غیر مستقیم در بخش خدمات مرتبط با دانشگاه  و .....

اما تهدید ها معمولا از دید عامه مردم پنهان است و صرفا افراد متخصص  قادر به درک آنها  هستند .

یکی از بزرگترین تهدیدات دانشگاه درنراق تمرکز  تحصیلات دانشگاهی جوانان نراقی در چندرشته محدود این دانشگاه بود. به گونه ای که می توان بیش از 200 نفر را تنها در رشته حقوق در نراق رصد  کرد.

این تمرکز در یک یا چندرشته خاص موجب گردید ه اگثر جوانان نراق بعد از اتمام تحصیلات برای یافتن شغل شهررا ترک کنند .

تهدید دوم  نوع نگاه جزیره ای مسئولین دانشگاه است . واقعا  در طول 20 سال گذشته برای آنها مهم نبوده که پشت  چهار دیواری دانشگاه بخصوص در شهر چه می گذرد  . شما در مقدمه دیدید که شهردار نراق چه نقشی رادر تاسیس این واحد ایفا کرده است ولی بعد از تاسیس و قوت گرفتن دانشگاه دیگرمسئولین این واحد  نیازی برای برقراری و تعامل با مسئولین شهری  تااین لحظه درخود احساس نکرده اند  . برای مثال دانشگاه 100 عضو هیات علمی دارد. هیچ وقت تابحال به خود اجازه نداده است حتی  به این موضوع فکر کند که برای کمک به حل مشکلات درمانی شهر نراق یک پزشک هم در هیات علمی خود بگنجاند . یک مطب در شهر احداث کند که هم دانشجویان  از آن استفاده کنند هم مردم شهر !!!

در حال حاضر بزرگترین بدهکار عوارض به شهرداری نراق دانشگاه آزاد اسلامی است . دانشگاهی که خودباید فرهنگ ساز پرداخت عوارض قانونی باشد در حال حاضر به بهانه های مختلف از پرداخت عوارض قانونی متعلقه شانه خالی می کند !!!

تهدید سوم استفاده نا درست وغیراصولی از منابع آب منطقه است . حفرچاه آب در سایت دانشگاه موجب گردید یکی از مهمترین قنوات شهر که به گفته سالخوردگان حتی سابقه کم آب شدن هم نداشت به گونه ای خشک شود که اکنون محلی برای بازی شغالان شده است . ( قنات آصف آباد )

اکثر نیروی های  انسانی فعال در بخش کشاورزی  نراق به دلیل مقرون به صرفه نبودن زراعت  آن را رها کرده و به جمع بیکاران نراق اضافه شده اند .

تهدید دیگر این است که بر اساس یک قانون کاملا اختصاصی  به بهانه  های فامیلی از استخدام افراد بومی شهر ممانعت بعمل می آید و این فرصت های اشتغال در اختیار کسانی قرار می گیرد که صرفا  برای کار به نراق می آیند . بااین قانون از استخدام دو برادر ، برادر و خواهر ،  پدر و پسر و..... در دانشگاه جلوگیری می شود .  معمولا در شهرنراق همه به نوعی باهم فامیل هستند و این قانون بهانه  خوبی است برای  طرد نراقی ها از دانشگاه .

 به نظر شما با توجه به  مطالب فوق به نظر شما آیا دانشگاه آزاد واحد نراق  با اعمال  سیاست های فعلی در خدمت توسعه پایدار نراق قرار دارد ؟

آیا دانشگاه به عنوان یک کانون تولید علم توانسته  به نقش خود در راستای  آسیب شناسی علمی و رفع مشکلات مردم شهراقدام کند ؟

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 10 + ارسال نظر
دوستان یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:13 ب.ظ

با سلام
در زمینه بیان فرصت و تهدید باید این نکته را در نظر گرفت که تمام فرصت ها بدون مدیریت و برنامه ریزی و عدم استفاده از خِرد جمعی به تهدید تبدیل می شوند،آن مواردی که جنابعالی به عنوان تهدید بیان فرمودید را آن گونه که به ذهن بنده می رسد اینگونه تحلیل می کنم.
1-(تمرکز تحصیلات دانشگاهی جوانان نراقی)به دلیل نبود مشاوره تحصیلی و افق دید محدود برخی از خانواده ها در نراقچنین اتفاقی افتاد شاید حدود 70%.(نبود خرد جمعی)
2-(مدیریت جزیره ای دانشگاه)دلیل این اتفاق عدم برنامه ریزی و عدم اتحاد در شهر و مسئولین وقت بوده است حتماً راه های خاصی وجود داشته است که با مدیریت بتوان این ارتباط را برقرار کرد .(که متاسفانه هنوز هم این راه ها توسط هیچ یک از مسئولین بررسی نشده است)
3-(استفاده نادرست و غیر اصولی از منابع آب منطقه) این موضوع نمی تواند دلیل بر بیکاری کشاورزان شود چرا که خشک سالی مدت طولانی در کل شهر وجود داشته که برای اثبات این ادعا می توان به مزارع بالاتر از دانشگاه نیز اشاره داشت.
4- (ممانعت از استخدام افراد بومی)این موضوع اگر بررسی شود حتماً ریشه آن را در سطح فرهنگ و عدم تعهد کاری خواهد بود و این قانون در اکثر ادارات و سازمان ها و شرکت ها دیده می شود که دلایل خاص خود را دارد و نمی تواند تهدید باشد.(در این مورد به تعریف تهدید توجه کنید)طرد نراقی ها از دانشگاه عامل خاص آن خودِ نراقی ها هستندکه اگر بخواهید با سند و مدرک ماثبات می کنم(به دلیل داشتن بار حقوقی گفته نمی شود)
مواردی که شما زحمت کشیدید و بیان فرمودید از موارد کلی است که عامه نیز آن را درک کرده اند و زیاد هم تخصصی نیست.
به دید منفی به این موضوع نگاه نکنید.
من فرصت ها را برای شما بیان می کنم.
1- اگر در نراق دانشگاه نبود قطع به یقین تعداد زیادی از جوانان به دلیل مشکلات مالی نمی توانستند مدرک تحصیلی داشته باشند نه در حقوق و مدیریت و نه در هیچ رشته دیگری.
2- وجوددانشگاه باعث بالا رفتن سطح فرهنگ عمومی و اجتماعی مردم شهر شد ،و عامل انعطاف در زمینه دریافت آرایش اجتماعی شد.
3- بسیاری از افراد به صورت مستقیم از دانشگاه استفاده کردن حتی افراد بالای 50 سال و نه محدود به کارمندان دانشگاه.
تهدید ها:
1- ازدواج تعداد زیادی از نراقی ها با افراد غیر بومی که باعث کاهش جمعیت در شهر شد.
2- آماده نبودن سطح فکری و فرهنگی در برخی از خانواده ها عوامل خاصی برای از بین بردن و به حاشیه کشاندن تعداد زیادی از جوانان به دلیل تردد افراد با فرهنگ های مختلف به شهر شد (اعتیادو....)
3-به دلیل در آمد برخی از جوانان در شهر و اتکا به این که با اجاره بهاء دریافتی امور خود را می گذرانیم تعداد زیادی از همشهری ها با کم شدن طبیعی دانشجویان سطح درآمد آنها پایین آمده و مجبور به ترک شهر شدند.
4- به دلیل اوج شلوغی در سال های 84 تا 88 در دانشگاه و شهر ،حال که تعداد دانشجو کم شده است تعداد زیادی به آن حالت عادت کرده بودند که با خلوتی حال حاضر نمی توانند دوران را بگذرانند ،لذا اقدام به مهاجرت می نمایند.
دلیل های دیگری وجود دارد که در نظرات بعدی ارسال خواهم نمود.
و من اله التوفیق

سلام. سپاسگزارم از وقتی که برای تحلیل مطلب گذاشتید و تشکر ویژه از اینکه به حاشیه نرفتید و صرفا در خصوص مطلب درج شده نظر خود را اعلام کردید .
نتیجه گیری از نظر شما به شرح زیر خواهد بود
1 - افق دید نراقی ها محدود و خرد جمعی ندارند!
2 - مدیریت جزیره ای نشانه عدم اتحاد مسئولین شهر است !
3 - خشک شدن قنات آصف آباد هیچ ربطی به دانشگاه ندارد !
4 -عدم استخدام نراقی ها دردانشگاه به خاطر سطح فرهنگ و عدم تعهد کاری آنها است !
5 - اگر دانشگاه نبود الان اکثر بچه های نراق بی سواد بودند !!
6 - دانشگاه نراقی ها را با فرهنگ کرد قبل از دانشگاه نراقی ها فرهنگ نداشتند ! !!
7- پاین بودن سطح فرهنگ خانواده ها باعث ایجاد پدیده اعتیاد در شهر شد !
با این نظرات شما مطمئن هستید که نراقی هستید ؟
شما مطمئن هستید که با دید منفی به مردم شهر و فرهنگ آنها نگاه نکرده اید ؟ !

همشهری یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 05:33 ب.ظ

علامه محمدتقی جعفری (رحمة‌ الله ‌علیه) می‌گفتند:
عده‌ای از جامعه‌شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا در باره‌ی موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: «ارزش واقعی انسان به چیست؟»
برای سنجش ارزش خیلی از موجودات، معیار خاصی داریم؛ مثلاً، معیار ارزش طلا وزن و عیار آن است، معیار ارزش بنزین، مقدار و کیفیت آن است، معیار ارزش پول، پشتوانه‌ی آن است. اما معیار ارزش انسان‌ها چیست.
هر کدام از جامعه‌شناسان، صحبت‌هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه کردند.
بعد، وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چه‌قدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد.
کسی که عشق‌اش یک آپارتمان دوطبقه است، در واقع، ارزش‌اش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشق‌اش ماشین‌اش است، ارزش‌اش به همان میزان است.
اما کسی که ‌عشق‌اش خدای متعال است ارزش‌اش به اندازه‌ ی خداست.
علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه‌شناسان صحبت‌های مرا شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند.
وقتی تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی (علیه‌السلام) است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ أمْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» / «ارزش هر انسانی به اندازه‌ی چیزی است که دوست می‌دارد».
وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه‌ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند.
حضرت علامه در ادامه می‌گفتند: عشق حلال به این است که انسان (مثلاً) عاشق 50 میلیون تومان پول باشد. حال اگر به انسان بگویند: «آی، پنجاه‌میلیونی!» . چه‌قدر بدش می‌آید؟ در واقع می‌فهمد که این حرف، توهین در حق اوست. حالا که تکلیف عشق حلال، اما دنیوی، معلوم شد، ببینید اگر کسی عشق به گناه و معصیت داشته باشد، چه‌قدر پست و بی‌ارزش است.

سلام . همشهری
بسیار مطلب جالب و آموزنده ای بود .
ای کاش آن را در مطلب ملا احمد درسایت شهر من نراق درج می کردید .
موفق باشید

نراقی یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:23 ب.ظ

سلام آقای مرادی . داشتم گلایه مند میشدم از اینکه مطلب جدیدی در این سایت قرار ندادید که با این مطلب شما مواجه شدم .
به حاشیه نمیرم و تنها جواب سوال های شما را می دهم .
به نظر من دانشگاه صرفا منافع و سود خود را در نظر دارد و اصلا کاری به توسعه پایدار و حتی غیر پایدار شهر ندارد .
شنیدم با آب چاه حدود 4000 درخت بادام در دانشگاه کاشته اند . اصلا کاری ندارند که یک کشاورز بدبخت چه زحمتی می کشد برای تامین آب درختی که 50 سال پیش کاشته است . هرروز که در دشت بالا بروی صدای اره برقی به گوش می رسد . ای کاش عکسی از این درختان در سایت می گذاشتید .
دانشگاه در مدیریت شهر سرمایه گذاری کرد تا منافع خودش تامین گردد نه منافع نراق
اما در خصوص تولید علم باید بگویم اولا که تولید نمی کند و اگر هم تولید کند دنبال راه هایی خواهد گشت برای ندادن عوارض خود به شهرداری بخصوص در رشته حقوق برای دور زدن قانون این را مطمئن باش.
وقتی دانشگاه عوارض خود را به شهرداری ندهد چه انتظاری می توان داشت که دیگران بدهند . واقعا شنیدن این خبر مایه تاسف است .
من به سهم خود از پرسنل نراقی دانشگاه نخواهم گذشت . چرا اجازه دادن دانشگاه اینطور حق شهر را ضایع کند . چرا اعتراض نمی کنند ایا اینها نمی دانند که دود این نپرداختن ها توی چشم خودشان می رود
فقط دعا می کنم آقای مرادی خدا به شما قوت بدهد با این عدم همکاری ها شهر را آباد کنید .

سلام . مطمئن باش هیچ کوتاهی و مماشاتی در دریافت عوارض صورت نخواهد گرفت .
بیشترین تعامل را بنده با دانشگاه داشته ام و خواهم داشت ولی اجازه نخواهم داد روابط کاری مانع اجرای قانون گردد . الحمد ا... مانند برخی ها هیچ وابستگی تحصیلاتی هم به این واحد ندارم.

دوستان دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:57 ق.ظ

سلام
ممنون از اینکه من را جزء نراقی ها نمی دانی!!!!!!
من اگر مطلبی را بیان کرده ام دلیل داشته ام ولی شما تفسیر به رای کرده اید.
1- نگفته ام نراقیها خرد جمعی ندارند،مسئولین در نراق از خرد جمعی استفاده نمی کنندنمونه آن خود شما.
2-مدیریت جزیره ای به این دلیل در اثر عدم اتحاد مسئولین شهر است که زمانی همین مسئولین که در حال حاضر هستند ، به عنوان رده های مدیریتی درجه 1 دانشگاه مشغول فعالیت بودند و لیکن آن روز ،این روز را درک نمی کردند.
3-من نگفته ام خشک شدن قنات آصف آباد ربطی به دانشگاه ندارد!من گفته ام این مشکل فراگیر بوده و قنوات دیگر نیز مشکل دارند و بی انصافی است که عامل اصلی را دانشگاه بدانیم مطمئن باشید با اجرای طرح آوردن آب از درچشمه به نراق از طریق لوله مشکل آب قنوات موجود در مسیر را بیشتر خواهد کرد دلیل منطقی و با افق دید گذشته می توانم به شما ثابت کنم.
4- عدم استخدام نراقیها در دانشگاه به دلیل نبود تعهد کاری است برای اثبات این موضوع من فقط یک چشمه را می گویم.(روزی برای انجام کاری در دانشگاه بودم ،جنابی که مسئول فارغ التحصیلان بود از درب وارد شد و با گیوه و لباس محلی(این اصلاً مشکل ندارد خیلی هم خوب)ولی گیوه او راحت بگم پر از تپاله بود و آمد و به حضاری که انتظار حضور ایشان را می کشیدند گفت من میشم داره میزاد باید برم)
5-در مورد "اکثر"جوانان بیسواد،من چنین چیزی را بیان نکرده ام و فقط گفته ام که کمک حال بسیاری از مردم نراق شد تا راحت تر فرزندان خود را به دانشگاه بفرستند.(من خودم هیچ مقطع دانشگاهی را در نراق نگذراندم)
6-دانشگاه نراقیها را با فرهنگ کرد؟؟!! من منظوری به این شکل نداشتم .گفتم،بالا بردن سطح فرهنگ عمومی و دریافت آرایش اجتماعی.مگر من می توانم منکر وجود فرهنگ از دور زمان تا به امروز در نراق باشم ؟!مشهودات نشان می دهد که در نراق از گذشته فرهنگ و تمدن خاص اسلامی وجود داشته است ولی با گذشت دهه های متوالی بیسوادی در نراق اوج گرفته(دوران پیرمردان حال حاضر نراق) و باعث به روز نشدن فرهنگ سیاسی و اجتماعی افراد در نراق شده است این عامل(وجود دانشگاه)باعث رونق دوباره این مقوله شد.
7-در مورد افزایش اعتیاد در نراق ، اگر بخواهیم با شهر 15 کیلومتری شهر خودمان مقایسه کنیم که به جرات می توان گفت اعتیاد در شهر وجود ندارد ولی کمی واقع بینانه تر این را می دانیم که در صورتی که مشکلات خانوادگی وجود نداشته باشد اعتیاد و ... دامنگیر خانواده می شود .من صرفاً اعتیاد مد نظرم نبود.
با این نظرات من مطمئن هستم نراقی هستم هم از ریشه پدری و هم از ریشه مادری."شما چطور؟مطمئن هستید؟"
من حقیقت ها را گفته ام دیدم منفی نیست کاملاً مثبت است مطالبی دارم که به زودی برای اثبات اینکه شهرم را دوست دارم و زادگاه پدران و مادرانم را دوست دارم ارسال می کنم .
و من اله التوفیق

سلام از پدر و مادر نراقی !!!
1 - بدان که تنها قران را تفسیر به رای نمی کنند چون وحی الهی است واز منشاء خالق هستی صادر شده است نه سخنان بی سر و ته من و شما را !!
2 - بنده خدا یکی از کارکرد های همین وبلاگ و وبلاگ شهر من نراق استفاده از خرد جمعی شهروندان و دوستاران نراق است . اگر توانستی به تعداد انگشتان یک دست در این کشور شهردار مثال بزنی که بدون هیچ واسطه ای با مخاطبان خود پیرامون توسعه شهرش و بدون هیچ محدودیتی حتی درج یک ایمیل جعلی ارتباط برقرار می کند قابل تقدیر در جشنواره شهروند خوب خواهی بود .
3 - ظاهرا شما قصد ندارید دست از توهین به نراقی ها بردارید!!! اگر به فرض مثال یک نراقی در دانشگاه رفتاری که نباید انجام دهد انجام داد باید آن را به همه کارکنان ربط داد ؟
مشکل از شما نیست اگر برای درج نظرات شما نیاز به شناسایی هویت واقعی بود قطعا جرات بیان چنین مسائلی را نداشتید .
وقتی جرات پیدا می کنید و هر حرفی را به زبان می آورید که در پس پرده باشید مانند جمعیت نسوان !
شما که افتخارتان این است که از پدرنراقی و از مادر نراقی هستید تا 7 پشت، سعی کنید حد اقل لای کتاب معراج السعاده مرحوم نراقی را برای تفریح و تفنن هم که شده باز کنید .
ای کاش حداقل یک ایمیل ارسال می کردید تا حرف هایی که نمی شود اینجا نوشت را برایتان ارسال می کردم .

دوست دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:08 ب.ظ

سلام
بهترین مدیران کسانی هستند که تهدید را به فرصت تبدیل کنند به نظر من وجود هرچیزی در شهر باعث توسعه است حتی یک درخت یک کارخانه یک امامزاده حوزه علمیه به طوری که از ان به نحو احسن استفاده گردد درخصوص مشکلات دانشگاه بهتر نیست با کارکنان نراقی ان جلسه ای برای همکاری و همیاری رفع مشکلات با مسئولین بگذارید برای حل مشکل استخدام با همکاری اقای سلیمی می توانید با رئیس جدید دانشگاه دکتر دانشجو دیداری نمایید دیگر جاسبی هم نیست سنگ اندازی نماید بهتر نیست برای توسعه پایدار کمیته های تخصصی ایجاد شود که با همفکری و همکاری هم مشکلات حل گردد و بهتر نیست راههای جذب بودجه های مختلف در هر زمینه ای در نراق بررسی شود اگر شهرداری دارای اقتدار بود دانشگاه با دیدن فرماندار اسبق و... دنبال فرار از عوارض نبود البته دانشگاهی که هنوز درحال پرداخت اقساط وام های جاسب است و برای پرداخت حقوقش نیازمند قرض از برخی واحدهای دیگه است که خوب است شهرداری هم بهش کمک نماید لیکن وجود دانشگاه خوب است به شرطی که توسط کاشانی ها خط نگیرد و نراقی ها دستی در اتش داشته باشند و خط بدهند و به قولی مدیریت راهبردی با نراقی ها باشد توسعه پایدار زمانی اتفاق می افتد که نراقی مشکلات اقتصادی اجتماعی فرهنگی و... نداشته باشند و با احساس امنیت در شهر خود زندگی کنند و مدیریت شهری باید با ایجاد زیر ساخت ها ضمن حفظ جمعیت فعلی راهی برای برگشت مهاجرین حداقل کسانی که دوست دارند برگردند ایجاد نماید ضمن تشکر از شما که به فکر شهرمان نراق هستید خدا قوت

سلام. دوست
یک گلایه - چرا از نام و نشان واقعی خود استفاده نمی کنید ؟!!

1 - برای کارکنان نراقی دانشگاه در شهرداری جلسه گذاشتیم مدیریت اجازه نداد شرکت کنند و آنها هم اطاعت مافو ق کردند به جز یک نفر .
2 - شخصا با رئیس قبلی دانشگاه جناب آقای دکتر جاسبی در خصوص پرداخت عوارض مذاکره کردم ایشان اعتقاد داشتند که شهرداری عوارض رانباید بگیرد بلکه به دانشگاه هم باید کمک کند !!!
3 - عدم پرداخت عوار ض دانشگاه به فرماندار قبلی ربطی ندارد .
4 - در خصوص توسعه پایدار کلی گویی مشکلی را حل نمی کند ،
شما در خصوص وظیفه مدیران نوشتید حالا بنویسید شهروندان چه وظیفه ای در این خصوص دارند .
از نظرات خوب و ارزنده شما سپاسگزارم .

دوستان سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:19 ق.ظ

سلام
1- در مورد تفسیر به رای فقط این را می گویم .(من فسر القرآن برآیه فلیتبواء مقعده من النار)(شنونده باید متوجه منظور شود)
2-خرد جمعی یک نعمت است شاید برخی از آن استفاده کنند و برخی دیگر خیر .این کاری که شما می کنید روشی از مدیریت است که دیگران این را نمی دانند.بابت این موضوع تبریک.
3-برادر ،من هویتم را هم اگر معلوم کنم این ها حقیقت است پس شما می فرمایید نباید حقایق را گفت شاید به مزاق بعضی ها خوش نیاید.(البته من نگفتم تمام کارکنان)و نیز قصدم توهین به نراقیها نبوده شما مفسر حرفهای من به آن صورت که دوست داشتید بودید.
4-قصد توهین به هیچ شخص و اجتماعی را نداشته ام ولی شما ظاهراً به 7 پشت من قصد توهین داشته اید در جواب این حرف فقط این را می گویم که خدابیامرز پدرم تمام شعرهای کتاب معراج السعادت را همراه با حکایت هایش و آموزه هایش با اینکه بی سواد بود از حفظ بیان می کرد.
برادر من جناب آقای مرادی شما خیلی زود از کوره در می روید و عکس العمل نشان می دهید.دوست خوب ، برادر من ،همشهری،آقای شهردار مردمی فکر نمی کنید از بحث قدری دور شده اید و به حاشیه رفته اید ؟!قرار نیست که همه حرف ها به مزاق ما خوش بیاید قدری آستانه تحمل خود را بالا ببرید.
با تشکر از شما و وبلاگ شما
و من اله التوفیق

IP: 85.15.47.188
سلام آقای بی نام ونشان
اعداد بالا نشان آی پی شما است . نمی دانم اطلاعات اینترنتی شما در چه حد است ولی ظاهرا اطلاع ندارید که با هر نام و نشانی که از این آی پی نظر درج کنید قابل شناسایی است .
شما با نام دوستان .
دوست بی نام و نشان
و بدون ذکر نام
نظرات خود را ارسال کردید .
درهرنظر هم چندین توهین ، افترا و اتهام به برخی شهروندان و اینجانب وارد نمودید .
برادر ، اخوی ، همشهری اگر آستانه تحمل بالا نبود که نظرات شما را به نمایش عموم نمی گذاشتم
چیزی که در این سالها کار در شهرداری خوب آموختم بالا بردن آستانه تحمل است برای داشتن فرصت و توفیق خدمت به شما و همه دوستاران نراق
در ضمن خدا پدر تان را قرین رحمت واسعه خود قرار دهد شما هم سعی کنید نشانی از پدر و مادر نراقی خود داشته باشید .
الله مع الصابرین

م.ع چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:26 ق.ظ

سلام ای کاش فرصتی فراهم می شد در خصوص مسائل دانشگاه با حضور مردم شهر بحث کنیم .
واقعا دل درد گرفتیم از بس که قصه دانشگاه را خوردیم
نراقی ها در دانشگاه رفتاری با هم داردند که دیدنی است
غریبه ها هم زرنگ اندواز این فرصت ها نهایت استفاده را می کنند اگر نکنند باید به عقل و شعورشان شک کرد
شورا هم که قربونش برم .............
ای خدا دلمون را بی چی و کی توی این شهر پر نفاق خوش کنیم آدم هایی را می شناسم که یک عمر صبح به امید زدن زیرآب دیگران از خواب بیدار میشن .

سلام . م. ع
مرحوم یغمای جندقی شاعر صریح اللهجه هم دوره ملا احمد نراقی به همراه ایشان چند روزی به نراق می آید .
در خصوص بررسی ساختار اجتماعی شهر به دیوان شعر او مراجعه کنید .
ای کاش علما در نراق کرسی تدریس معراج السعاده داشتند . روزی یک صفحه ، نه روزی یک خط
چه میشد!!!
آرمان شهر نراق
شهری سرشار از مکارم اخلاق .
مکارمی که هداف از بعث پیامبر (ص) بود.
پیامبر با اون عظمتش ادعا نکرد که من برای آباد کردن دنیای شما آمده ام .
ادعا کرد من مبعوث شدم برای اینکه مکارم اخلاق را به نهایت خود برسانم .
شهر یک سیما و کالبد دارد مانند جسم انسان می شود آن را پرورش داد و زیبا ترین شکل از آن را ساخت . مانند این افرادی که زیبایی اندام کار می کنند . ولی مهمتر از زیبایی اندام زیبایی روح است .
شهری که روحیه تعاون ، محبت ، همدلی ، گذشت، ایثار در آن نباشد شهر توسعه یافته از نظر مبانی دینی نیست .
همه به دنبال توسعه کالبدی هستند . هیچ کس تا این لحظه از ساخت این وبلاگ تابحال حرفی از توسعه فرهنگی نزده است .
دانشگاه و عوامل آن باید کانون توسعه فرهنگی شهر باشند . حوزه علمیه و عوامل آن باید کانون توسعه فرهنگی شهر باشد .
بسیج و عوامل آن باید کانون و مرکز توسعه فرهنگی شهر باشد .
موفق باشید .

حسین چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:32 ق.ظ

مطلب قابل تاملی است . ای کاش دیگر وبلاگ های نراق هم به جای گپی کردن و قرار دادنچند تصویر ازاین کارا میکردن .

IP: 85.15.47.188 چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:01 ب.ظ

در این شرایط خالی از لطف نیست.
خانمی با لباس کتان راه راه وشوهرش با کت وشلوار دست دوز و کهنه در شهر بوستن از قطار پایین آمدند و بدون هیچ قرار قبلی راهی دفتر رییس دانشگاه هاروارد شدند.
منشی فوراً متوجه شد این زوج روستایی هیچ کاری در هاروارد ندارند و احتمالاً اشتباهی وارد دانشگاه شده اند. مرد به آرامی گفت: «مایل هستیم رییس را ببینیم.»
منشی با بی حوصلگی گفت: «ایشان امروز گرفتارند.»
خانم جواب داد: « ما منتظر خواهیم شد.»
منشی ساعتها آنها را نادیده گرفت و به این امید بود که بالاخره دلسرد شوند و پی کارشان بروند. اما این طور نشد. منشی که دید زوج روستایی پی کارشان نمی روند سرانجام تصمیم گرفت برای ملاقات با رییس از او اجازه بگیرد و رییس نیز بالاجبار پذیرفت. رییس با اوقات تلخی آهی کشید و از دل رضایت نداشت که با آنها ملاقات کند. به علاوه از اینکه اشخاصی با لباس کتان و راه راه وکت وشلواری دست دوز و کهنه وارد دفترش شده، خوشش نمی آمد.

خانم به او گفت: «ما پسری داشتیم که یک سال در هاروارد درس خواند. وی اینجا راضی بود. اما حدود یک سال پیش در حادثه ای کشته شد. شوهرم و من دوست داریم بنایی به یادبود او در دانشگاه بنا کنیم.»
رییس با غیظ گفت :« خانم محترم ما نمی توانیم برای هرکسی که به هاروارد می آید و می میرد، بنایی برپا کنیم. اگر این کار را بکنیم، اینجا مثل قبرستان می شود.»
خانم به سرعت توضیح داد: «آه... نه.... نمی خواهیم مجسمه بسازیم. فکر کردیم بهتر باشد ساختمانی به هاروارد بدهیم.»
رییس لباس کتان راه راه و کت و شلوار دست دوز و کهنه آن دو را برانداز کرد و گفت: «یک ساختمان! می دانید هزینه ی یک ساختمان چقدر است؟ ارزش ساختمان های موجود در هاروارد هفت و نیم میلیون دلار است.»
خانم یک لحظه سکوت کرد. رییس خشنود بود. شاید حالا می توانست از شرشان خلاص شود. زن رو به شوهرش کرد و آرام گفت: «آیا هزینه راه اندازی دانشگاه همین قدر است؟ پس چرا خودمان دانشگاه راه نیندازیم؟»
شوهرش سر تکان داد. رییس سردرگم بود. آقا و خانمِ "لیلاند استنفورد" بلند شدند و راهی کالیفرنیا شدند، یعنی جایی که دانشگاهی ساختند که تا ابد نام آنها را برخود دارد:

دانشگاه استنفورد از بزرگترین دانشگاههای جهان، یادبود پسری که هاروارد به او اهمیت نداد.



تن آدمی شریف است به جان آدمیت

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

سلام دوست مادر پدر نراقی
مطلب خوبی بود . در خصوص پاسخ به ایمیل هم بیخیال شو من کارهای مهمتری هم در شهر دارم .

دانشجوی نراقی یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 07:55 ق.ظ

آقای مرادی رونالدور را ول که بچسب به همین غضنفر خودمان .
دانشگاه حافظ منافع زیاد دارد خودت از من بهتر می دونی .
اگر حافظ منافع نداشت که باید حق و حقوق شهر را مثل همه مردم پرداخت می کرد، یادم هست یک روز دانشگاه بودم یکی از همین رعیت زادگانی که به برکت دانشگاه صاحب کت و شلوار و مدرک و کرسی ریاست شده داشت پشت سر شهرداری حرف های ------- می زد .
امام جمعه سابق را از دانشگاه دک کردن به خاطر اینکه کسی مزاحمشان نباشد .
حق نگهدارت

سلام . دوست دانشجو نگران نباش .
دانشگاه هیچ راهی جز برقراری تعامل سازنده با شهرو شهرداری ندارد .
البته ما هم هیچ راهی جز برقراری تعامل نداریم چون در هر دو حالت شهر ضرر می کند .
باید تلاش کرد دانشگاه یک رکن اساسی در تدوین توسعه پایدار نراق باشد . واقعا این انتظار از یک واحد علمی انتظار نا معقولی نیست .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد