توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

انتخاب استراتژی برای رسیدن به توسعه پایدار نراق

هر کشوری و یا در مقیاس کوچکتر  شهری برای رسیدن به توسعه پایدار باید دارای یک برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت باشد .

منطق علم برنامه ریزی  حکم می کند برنامه  ای که برای شهر ها تنظیم می گردد با سیاست های کلان کشور هماهنگ  و به قولی مچ باشد. برای مثال می توان گفت اگر سیاست دولت تبدیل کردن کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی است ما نمی توانیم برنامه ای در خصوص توسعه کشاورزی سنتی ارائه دهیم چراکه این هدف با سیاست های کلان  بخش کشاورزی  مغایرت دارد .

اصطلاحا در این خصوص عنوان می شود که الزاما  برنامه های  فرو دست باید با طرح ها و برنامه های فرا دست خود هماهنگی لازم را داشته باشد .

برای نوشتن  هر برنامه ای  نیاز به استراتژی و تاکتیک است .

استراتژی در واقع  هدف کلی برنامه است  و تاکتیک روشی است که ما را به اهداف  تعیین شده در برنامه نزدیک می کند .


  سان تزو : نویسنده کتاب هنر جنگ(( متولد543 قبل از میلاد – مرگ 496 قبل از میلاد)) در این خصوص می گوید

((استراتژی بدون تاکتیک دورترین راه برای رسیدن به مقصد است و تاکتیک‌های بدون استراتژی، غوغاهای پیش از هزیمتند.))

 برای رسیدن به توسعه پایدار شهر نراق ابتدا باید استراتژی مشخص گردد .در علم مدیریت  دو نوع استراتژی متصور است

1 - استراتژی رقابتی

2 - استراتژی غیر رقابتی

در استراتژی رقبابتی ما باید با 1100 شهر در ایران رقابت کنیم . چون همه آنها هم  نوعی به دنبال توسعه خود هستند وباید قبول کنیم که آنها هم  مانند ما ساکت نخواهند نشست  تا منابع  ایجاد توسعه  پایدار بخصوص سرمایه های انسانی صرفا به دست ما برسد .

اما  تعیین استراتژی غیر رقابتی  باعث می گردد رقیبان ما تعدادشان کاهش پیدا کند و این امکان فراهم شود که ما زودتر به اهداف تعین شده در برنامه برسیم . سوال اساسی این است که آیا ما می توانیم بر اساس وضع موجود  برای شهر یک استعداد غیر رقابتی  دست و پا کنیم تا تعداد رقیبان ما کاهش پیدا کنند ؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال استعداد های موجود  شهر را در چهار بخش  کلی زیر رصد می کنیم.  شما می توانید این توانمندی ها را با دو  استراتژی رقابتی وغیر رقابتی ارزیابی کنید .  

1 – کشاورزی و دامداری

2 – صنعت و معدن

3 – آموزش عالی ( شامل  دانشگاه و حوزه )

4– صنعت گردشگری (در زمینه تاریخی ، طبیعی ، فرهنگی )

برای فهم بیشتر این مطلب و مقایسه آن با دو استراتژی رقابتی و غیر رقابتی  آموزش عالی را مثال می زنیم . 20 سال است از عمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق  گذشته است . ابتدا این واحد یک واحد غیر رقابتی بود . بخصوص در رشته حقوق  ولی الان حتی دررقابت با واحد جاسب هم دچار مشکل شده است چه برسد به اینکه بخواهد با واحد های بزرگتری در کشور رقابت کند . این موضوع نشان می دهد که فعلا در بخش آموزش عالی چه دانشگاه و چه حوزه علمیه  ما در شهر نراق امکان و فرصت غیر رقابتی نداریم . یعنی دانشگاه نراق امتیاز خاصی ندارد که دانشجو تمایل داشته باشد نراق را به عنوان شهر مقصد تحصیل خود انتخاب کند . اگر اجبار  بر داشته شود بعید می دانم کسی راضی شود در این واحد تحصیل کند !

خوب است بدانید 180 سال پیش در شهر نراق در بخش حوزه علمیه یک امکان غیر رقابتی وجود داشته است . امکانی که  باعث شد مرحوم  شیخ مرتضی انصاری ( ره) بعد از اتمام درسش در نجف به ایران آمده و در تمام ایران هیچ کجا جز نراق و کاشان را برای اقامت چهار ساله انتخاب نکند چرا ؟چون شخصیت بزرگی همچون ملا احمد نراقی در صدر حوزه علمیه نراق و کاشان قرار داشته است .

این یعنی یک امکان و فرصت غیر رقابتی  

واقعیت تلخ این است که ما فعلا در شهر نراق در بخش کشاورزی ، دامداری ، صنعت و معدن و آموزش عالی  هیچ امکان غیر رقابتی نداریم .   برای مثال شهر نیم ور در بخش معدن یک فرصت غیر رقابتی با دیگر شهر های کشور دارد یا اینکه دلیجان در بخش صنعت بخصوص صنعت عایق های رطوبتی  یک  فرصت  غیر رقابتی دارد . شهر محلات در بخش کشاورزی گل وگیاه در بین شهرهای کشور از یک سرمایه  غیر رقابتی برخوردار است .

 با این اوصاف به نتیجه  خواهیم رسید که شهر نراق صرفا  در استعداد های  گردشگری   با دیگر شهر های کشور از  یک فرصت غیر رقابتی  برخوردار است .

در بخش تاریخی  جزو 20 شهر اول  تاریخی کشور است که دارای بافت تاریخی  نسبتا سالمی می باشد و جزو شش شهر کشور است که شورای عالی شهر سازی و معماری لزوم تهیه طرح ویژه برای آنها را مصوب نموده است .

در بخش طبیعی ویژگی های نراق در کل کشور بخصوص با داشتن غار چالنخجیر منحصر به فرد و نمونه  است .

در بخش فرهنگی هم با داشتن علمای مطرحی چون فاضلین نراقی نگین استان مرکزی محسوب می گردد.

امتیازات ملی و فراملی  فوق  مشخص می کند که  هیچ  نیازی نیست شهر نراق  با 1100 شهر به رقابت بپردازد بلکه می تواند در بخش صنعت گردشگری حد اکثر با 50  شهر کشوررقابت کند.  

در برنامه پنج ساله اول قراربود نراق به یک منطقه نمونه  گردشگری استانی تبدیل گردد . درحال حاضر هدف این برنامه محقق گردیده است.این برنامه در فاصله زمانی بین سالهای 1384 تا  1389 در دستورکار بود .

در برنامه میان مدت که از سال 1390 تا 1400 طراحی و برنامه ریزی شده است نراق قراراست به یک منطقه نمونه گردشگری بین المللی تبدیل شود . درسفردوم ریاست محترم جمهورشهرتاریخی نراق به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری بین المللی از هیات محترم دولت مصوبه گرفت این یعنی اینکه سیاست های فرو دست با سیاست های فرا دست و ملی هماهنگی لازم را دارد .

حال از شما کاربران محترم تقاضا دارم پیرامون مطالب  فوق نظر خودرا اعلام فرمایید .

 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
دوستار نراق جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:44 ب.ظ

آقای مرادی ضمن عرض سلام و احترام
یک تذکر دارم
آقای مرادی شما با دو جمله اعتبار بیست ساله دانشگاه را زیر سوال برده اید معیار این سخن شما چیست؟
آقای مرادی یکی از معیار های سطح علمی دانشگاه است
به نظر بنده دانشگاه نراق یکی از بهترین مراکز آموزش عالی است بدون شک و برای سخن خود هم اعتقاد دارم و می توانم این گفته را ثابت کنم
ولی تعجب می کنم چطور شما که تا به حال در دانشگاه نراق تحصیل نکرده و پست اجرایی هم نداشته اید چنین قضاوتی می کنید.
به امید روز های بهتر
یا حق

سلام . دوستار نراق بسم ا...
ثابت کن

لیدر شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:29 ق.ظ

سلام مشکل این است که در شهر نراق مردم به همه چیز فکر می کنند الا گردشگری .
ابیانه یک دهم نراق استعداد ندارد ولی در آن هتل ساخته اند و دولت برای رفاه حال گردشگران خارجی امکانات خوبی در این روستا فراهم کرده است از راه گرفته تا بهداشت اقای مرادی اگر امکان دارد چند گروه از نراقی ها را ببرید از ابیانه بازدید کنند خانم ها بیکار هستند اگر حتی در قالب تور هم باشد فکر می کنم ثبت نام کنند ما هم هر کمی از دستمان بر بیاد در خدمتیم

سلام لیدر. پیشنهاد خوبی است .
لطفا در جلسه راهنمایان مطرح تا نسبت به اجرایی کردن آن تصمیم لازم اتخاذ گردد .

نراقی شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:52 ب.ظ

آقای شهردار لطفا به سوالات من پاسخ دهید
مطلب بسیار جالب و قابل توجهی نوشته اید ولی چند بخش آن مبهم است .
1 - کشاورزی نراق چرا نمی تواند با کشاورزی جا های دیگه رقابت کند .
2 - در بخش صنعت آیا ناحیه صنعتی نراق نمی تواند یک فرصت غیر رقابتی باشد ؟
3 _ آیا به نظر شما اراده ملی برای تحقق صنعت گردشگری به عنوان صنعت جایگزین برای کسب درآمد در کشور وجود دارد ؟
4 - چرا دانشگاه نراق خود را با نراق هماهنگ نمی کند آیا مسئولین شهر این درخواست را از مسئولین دانشگاه تابحال داشته اند ؟
سپاس

سلام نراقی
بدوا من هم از شما به خاطر طرح سوالات مرتبط با مطلب تشکر می کنم.
اما جواب
1 - کشاورزی نراق فعلا به روش سنتی اداره می شود لذا از آب و خاک نمی توانند استفاده مناسب را ببرند به همین دلیل توجیه اقتصادی ندارد .
همین امسال میلیون ها تومان خسارت به باغات گردو و بادام نراق به خاطر سرما و خشک سالی وارد شده است . محصولات کشاورزی نراق قابل رقابت با محصولات بخش های دیگر کشور نیست .
2 - در بخش صنعت ما برروی آنچه فعلا داریم بحث می کنیم نه چیزی که قرار است داشته باشیم. برای مثال ما در صنعت آب معدنی ، نوشابه و دوغ فعلا چند واحد فعال داریم که آنهاهم فعلا غیر رقابتی نیستند . اینکه بعدا ناحیه صنعتی نراق به یک مرکز غیر رقابتی تبدیل گردد بحث دیگری است . بله چند وقت پیش ما میزبان آقای مهندس منصور نراقی بودیم . ایشان یکی از مدیران بازنشسته شرکت بوینگ آمریکا است . پیشنهاد داشت ما ناحیه صنعتی نراق را با رایزنی با مسئولین هواپیمایی کشوری به محلی برای تولید هواپیما های با ظرفیت صد نفره تبدیل کنیم . اگر این اتفاق رخ دهد نراق در بخش صنعت یک امکان غیر رقابتی خواهد داشت .
3- بله اعتقاد راسخ دارم در کشور یک اراده ملی از مسئولین ارشد گرفته تا مدیران میانی و جز برای ایجاد صنعت گردشگری به وجود آمده است . هفته پیش به مناسبت تجلیل از خادمان سفر های نوروزی خدمت رئیس جمهور محترم بودیم ایشان تاکید داشتند همه مدیران شرایط سفر گردشگران به داخل کشور را فراهم کنند و دستور داد تا پایان سال جاری 1000 واحد خدمات بین راهی در جاده های کشور درست شود و میراث فرهنگی را مامور کرد باید تولیدات صنایع دستی را 300 درصد رشد دهد و وزارت خارجه هم ویزای فرودگاهی و شینگن برای گردشگران صادر کند .
4 - بله در خصوص تعامل بادانشگاه درخواست های متعددی صورت گرفته چه در گذشته و چه در حال ولی دانشگاه تا این لحظه مقاومت کرده است . اما راهی جز هماهنگی با برنامه تدوین شده برای شهر ندارد .در حال حاضر ما روزانه پاسخگوی چندین دانشجوی معماری، مرمت ، باستان شناسی و مدیریت گردشگری از شهر های دیگر کشور هستیم ولی دانشگاه نراق هنوز دارد به لیسانس حقوق و مدیریت و ... فکر می کند .

نراقی یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:02 ق.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت جنابعالی
همشهری عزیز ضمن تشکر از شما در زمینه بیان این موضوعات چند انتقاد دارم و پیشنهادی.
انتقاد ها:
نراق می تواند در همه زمینه های مطرح شده توسط شما در این مطلب به شکل کاملاً غیر رقابتی فعالیت کند لیکن برنامه ریزی و سر مایه گذاری لازم دارد همانطور که جنابعالی در قسمت گردشگری سرمایه گذاری کردید باید در هر یک از قسمت های دیگر کارگروهی تشکیل شود و زوایای غیر رقابتی مثلاً صنعتی،کشاورزی و ... را بررسی کنند و از آن استفاده شود.
شما آموزش عالی را به صورت رقابتی مطرح نمودید از لحاظ منطقی درست است ولی آیا دید میدانی شما کل کشور است؟اگر اینگونه باشد کالاً صحیح و منطقی ولی اگر به شکل استانی و حتی شهر های اطراف به موضوع آموزش عالی نگاه کنیم یک فضای کاملاً غیر رقابتی است چرا که اخیراً طی اعلام سازمان دانشگاه آزاد دانشگاه های جاسب،دلیجان و محلات باید دانشجویان و رشته های تحصیلی خود را به واحد نراق تحویل دهند و این مراکز تعطیل گردند ،این یعنی فضای غیر رقابتی.
پیشنهاد:
از آنجا که نظر شخص شما بیشتر بر روی گردشگری است زیر ساخت های مناسب را باید فراهم نمود و اولین گام E-Tourism می باشد.اگر شما بخواهید در راستای برنامه های فرادست به جلو حرکت کنید باید این فعالیت را ابتدا در قالب E-Tourism شروع کنید تا در سطح بین المللی حرفی برای گفتن وجود داشته باشد.
موضوع مطلب ارسالی شما انتخاب استراتژی بود که در ادامه مطرح فرمودید که استراتژی بدون تاکتیک مناسب نیست.و از لحاظ استراتژی فقط 2 گزینه مطرح فرمودید!! ولی تاکتیک مد نظر خود را اعلام ننمودید.
در کل به مطالب جالبی اشاره فرمودید و بنده در جواب به اینکه نظرم را اعلام کنم از 10 به شما 9 می دهم.
ممنون و متشکر

سلام . انتخاب استراتژی اصل مهمی است بعد از تصویب استراتژی نوبت به تاکتیک می رسد .
به آن مرحله هم خواهیم رسید .

IP: 85.15.47.188 یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:19 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
موضوع بسیار جالبی را اشاره فرمودید ولی اینکه در حال حاضر فقط تمرکز روی گردشگری باشد ممکن است در آینده قسمت های دیگر را دچار مشکل کند.به نظر من همانطور که گردشگری با تدابیری خاص که در راس آن جنابعالی بودید به این مرحله رسیده است باید شرایط خاصی برای بقیه قسمت ها توسط افرادی فراهم شود.
آوردن این حکایت به نقل از وب سایت مدیریت خالی از لطف نیست.

جان ساندرلند، مدیر عامل سابق یکی از شرکت‌های محصولات غذایی در آمریکا، در مقابل استدلال مدیرانش مبنی بر اینکه می‌توان یا فروش را افزایش داد یا حاشیه
سود را، و نه هر دو را، با یک تمثیل پاسخ می‌داد. او زمانی را به مدیر یادآوری می‌کرد که انسان‌ها در کلبه‌های گلی زندگی می‌کردند و در تلاش بودند که هم کلبه را گرم نگاه دارند و هم از نور خورشید در داخل کلبه بهره ببرند: یک سوراخ در دیوار کلبه باعث می‌شد بتوان از نور روز استفاده کرد اما سرما هم به درون کلبه راه می‌یافت؛ بستن سوراخ باعث می‌شد درون کلبه گرم شود اما کاملاً تاریک باشد. اختراع شیشه داشتن همزمان گرما و نور را امکان پذیر کرد. او سپس
می‌پرسید: «شیشه کجاست؟»

و من اله التوفیق

سلام . بنده اعتقاد دارم باید استعداد های دیگر نراق در خدمت صنعت گردشگری آن قرار گیرد که یک امکان و فرصت غیر رقابتی است .
دانشگاه آزاد باید بتواند خود را با این فرصت نراق هماهنگ کند . چند ماه پیش طرحی را به مسئولین دانشگاه آزاد نراق دادم که بتواند با اجرای آن تعداد کارکنان خود را نه تنها کاهش بلکه افزایش دهد . شهر نراق و دانشگاه آزاد بهترین شرایط برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و سمینار ها و محافل علمی را در سراسر کشوردارد .
تبدیل وضعیت ساختمان قدیمی به سالن برگزاری همایش ، سوئیت و محل پذیرایی می تواند زمینه مناسبی برای گردشگری علمی باشد .
درضمن می تواند با آوردن رشته های مرتبط به رشد و توسعه شهر کمک کند نه اینکه با تمرکز بر روی رشته های خاص عامل مهاجرت جوانان از شهر گردد .
در خصوص صنعت هم ما باید صنایع دستی را احیا نمائیم . درست است که فعلا صنایع دستی محلی از اعراب ندارد ولی سیاست های کلان کشور در جهت حمایت از تولید و فروش صنایع دستی است .
کشاورزی هم می تواند خود را با گردشگری هماهنگ کند چهار کیلومتر کوچه باغ در نراق بهترین فرصت گردشگری طبیعی است که کمتر شهری از آن برخوردار می باشد .

.... چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:52 ق.ظ


برای اثبات موفقیت دانشگاه نراق نیاز به انجام کار خاصی نیست بهتر است در شبکه مجازی اینترنت نام دانشگاه آزاد اسلامی نراق را به فارسی و لاتین به شکل زیر جستجو کنید تا برای شما احراز شود که میزان تولید علم در دانشگاه به میزان قابل توجه ای روبه رشد است
ISLAMIC AZAD UNIVERSITY NARAGH BRANCH NARAGH IRAN
لازم به ذکر است اختراعات قابل توجه ای هم به نام واحد نراق به ثبت رسیده است که جای بسی افتخار است که اختراعات محققیق نراق در اداره ثبت اختراعات امریکا به ثبت رسیده است برای جستجوی این اختراعات از کلمه
PATENT یا USPATENT استفاده کنید
در ضمن پایگاه SCOPUS هم مکان مناسبی برای جستجوی تولیدات علمی واحد می باشد
در ضمن در صورت عدم توجیه مستندات دیگری هم موجود است
یا حق

سلام . کاملا توجیه شدم .
برای خودم که آدم کم اطلاعی هستم متاسفم .
بی سوادی هم بد دردی است !!!
با همه شکسته نفس که کردم بازم تکرار می کنم دانشگاه آزاد یک امکان غیر رقابتی در شهر نراق محسوب نمی گردد .
می تواند با تلاش و کوشش به یک فرصت غیر رقابتی تبدیل شود ولی الان یک فرصت رقابتی است .

محمد پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:21 ب.ظ

سلام قبلا رودرو همه این حرف هارو ازتون شنیده بودم
با همش تقریبا موافق هستم
اما مشکل امروز نراق با اتحاد حل میشه با حمایت با شکستن این جو بدیکه الان تو نذاق هست نراق رو باید یه سوخت دیگه به باکش بریزیم تا با نیروی دوبرابر حرکت کنه باید اون سوخت اون روش رو پیدا کرد که همه گنگ هستن در پیدا کردنش و البته اهمیت هم بش نمیدن

مجید رزاقی دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:17 ب.ظ

با سلام
با استناد به آموزه های برنامه ریزی منطقه ای و بین منطقه ای در برنامه ریزی شهری ، برای تدوین استراتژی مناسب برای صنعت گردشگری شهر شاید لازم باشد در ابتدا میزان جریانهای ورودی و خروجی از شهر نراق ( جریانهای جمعیتی ، دانش ، انرژی و ...) را به تفکیک سال در یک بازه زمانی ( مثلا در 5 سال گذشته ) مورد سنجش قرار داده و سپس با مقایسه این جریانها با شهرهای همجوار و یا شهرهای مشابه در سایر استانها ،علی الخصوص تعداد افرادی را که در طول سالهای گذشته به منظور بازدید از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری نراق واردآن شده اند مورد بررسی قرار دهیم تابدانیم آیا این جریانها سیرصعودی داشته اند یا نزولی؟
میزان تمایل مردم بومی به پذیرش گردشگران تا چه اندازه است؟
آیا امکانات رفاهی نظیر سرویسهای بهداشتی ، مسافرخانه و یا چادرهای رایگان... برای اسکان مسافران به ویژه گردشگران خارجی وجود دارد؟!
تا چه اندازه برای تبلیغات تلویزیونی و رادیویی به منظور شناساندن این شهر هزینه شده است؟ با مقایسه تورهای ورودی و خروجی نراق با شهرهای همجوار می توان به جایگاه این شهر در استان وقوف بیشتری یافت. توزیع پوستر ، بروشور و کارتهای معرف نراق حتی در شهرهای استان ( به عنوان مثال کاشان ، ابیانه و...) می تواند مفید تلقی گردد.
شهر نراق در کدام یک از فصول سال دارای آب و هوای بهتری است؟
وضعیت جاده ها و خیابانهای شهر، آزادراهها و...و نظافت و مبلمان شهری باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند. باید کوشید وضعیت دسترسی محلی به این شهر به بالاترین سطح خود برسد.
سرمایه گزاری در زمینه تعمیر، بازسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهرو توجه به امنیت شهر به عنوان یک مزیت رقابتی برای کلیه گردشگران ، تبدیل زمینهای کشاورزی به گره های جاذب جغرافیایی نه صرفا محلی برای کشت و کار موثرخواهد بود. ایجاد بازارمخصوص گردشگران با راهنمایان تور( ضمن ایجاد شغل برای جوانان تحصیلکرده بومی ) از جمله راههای جذب گردشگر و تزریق پول به بافت شهری می باشد.
با مقایسه و بررسی همه موارد فوق و با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت شهر می توان سناریوی مناسبی را مدون نمود.
کل مطلب به نقل قول از یکی از همکاران عینا منقل شده است .

سلام مجید جان . مطالب بارعلمی و تخصصی بسیار بالایی دارد . مشخص است که توسط یک متخصص برنامه ریزی اقتصاد توریسم تنظیم شده است .
اما ما فعلا در شهر نراق یک مرحله عقب تر هستم . از این جهت که اصلا در جوانان شهر چیزی به اسم اقتصاد گردشگری تبدیل به یک باور درونی نشده است . در این مرحله ما می خواهیم دوستان مشارکت کنند برای تعریف استراتژی .
برای مثال خیلی ها در نراق به دنبال ایجاد صنایع هستند . آنها اعتقاد دارند که آمدن کارخانجات صنعتی و به تبع آن آمدن جمعیت مهاجر از بیرون مشکل را حل می کند .
برخی باور دارند که دانشگاه و حوزه علمیه باید تقویت شود
برخی هم به کشاورزی و دامداری اعتقاد دارند .

انتخاب استراتژی گام اول برنامه توسعه پایدار شهر نراق می باشد .
تمام مطلب ارائه شده توسط حضرتعالی که بسیار خوب و جالب هم است بعد از پذیرش استراتژی غیر رقابتی تمرکز بر روی فاکتور صنعت گردشگری معنی پیدا می کند .
وقتی استراتژی مشخص شد باید تاکتیک ها به بحث گذاشته شود .
ما فعلا وارد مرحله تاکتیک نشده ایم .

تشکر می کنم از ارسال نظر خوب و ارزشمندتان . باز هم به ما سر بزنید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد