توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

نظر مقام معظم رهبری در خصوص صنعت گردشگری



 هجدهم اردیبهشت سال 1387 مقام معظم رهبری در دیدار خود با مردم شیراز نکاتی را پیرامون جاذبه های گردشگری شیراز عنوان کردند که قابل تامل  است . نگاه عمیق حضرت آقا به تاریخ و فرهنگ این کشور و باز کردن باب صنعت گردشگری در شهرهای  مستعد ستودنی است . گردشگران اروپایی نباید بدون دیدن مجسمه زانو زده امپراتور رم ( والرین)  در مقابل پادشاه ایران در شهر کازرون  این خاک غرور آفرین را ترک کنند . 

متن کامل سخنان رهبری را در ذیل ملاحظه فرمایید .


یکى از چیزهائى که در این استان مورد توجه است و جا دارد که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، مسئله‌ى گردشگرى است. اینجا به خاطر وجود حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسى (علیه و على ابیه و اخیه السّلام) جنبه‌ى مضاعف گردشگرى دارد. اینجا مزار است، زیارتگاه است. جاذبه‌هاى گردشگرى در اینجا خیلى زیاد است. من تصورم این است که اگر مسئولین کشور و مسئولین استان بتوانند از همین مسئله‌ى گردشگرى به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهتگیرىِ صحیح استفاده کنند، درآمد آن، استان را از همه‌ى معونه‌هاى دیگر بى‌نیاز میکند. مسئله‌ى گردشگرى خیلى مهم است.


من همین‌جا اشاره بکنم به این بناهاى باستانىِ مربوط به قبل از اسلام؛ تخت جمشید و بقیه‌ى چیزهائى که در این استان هست. انسان از دو نظر ممکن است به این مراکز باستانى نگاه کند؛ اینها را باید از هم تفکیک کرد. یک نگاه این است که اینها متعلق به جباران تاریخ بوده. هر کدامى که نگاه میکنیم، به یک نحوى به یکى از جباران تاریخ و طاغوتهاى بشرى ارتباط پیدا میکند. بله، از این جهت نگاه منفى به اینها هست. غالب متدینین و انسانهائى که نفرت طبیعى از استبداد و از جباریت دارند، با این دید وقتى به این بناهاى باستانى نگاه میکنند، طبعاً براى آنها جاذبه‌اى ندارد. لیکن یک جنبه‌ى دیگر هم وجود دارد و آن این است که این بناها محصول سرپنجه‌ى هنرمند ایرانى است؛ محصول فکر راقى و روشن‌بین ایرانى است در سالها و قرنها پیش از این؛ این جنبه‌ى مثبت قضیه است. همه‌ى بناهائى که از لحاظ تاریخى - چه در اینجا، چه در اصفهان، چه در بقیه‌ى نقاط کشور - وجود دارد، از این قبیل است. درست است که جباران استفاده کردند، اما خالق و آفریننده‌ى این مجموعه‌ها کیست؟ ذهن ایرانى است، سرانگشت هنرمند ایرانى است، روحیه‌ى بلندنظر ایرانى است، ابتکار و ذوق ایرانى است؛ این براى یک ملت افتخار است. با این دید وقتى نگاه بکنیم، مى‌بینیم اینها مثبت است؛ چه تخت جمشید، چه بقیه‌ى مناطق دیگر. اینها را نشان بدهید.

در دنیا از چیزهائى که جنبه‌ى افتخارآمیز هم خیلى ندارد، گاهى اوقات به عنوان مفاخر تاریخى استفاده میکنند. آن کسانى که مفاخر تاریخى را ندارند، براى خودشان خلق میکنند! ما این همه مفاخر تاریخى داریم، این همه چیزهائى که مایه‌ى تفاخر تاریخى ملت ایران است، اعتماد به نفس ملت ایران است؛ چرا اینها را نشان ندهیم؟

یک نفرى براى من نقل میکرد، میگفت رفته بودیم یونان؛ ما را به مراکز گردشگرى گوناگون میبردند و آنها را به ما نشان میدادند؛ از جمله به نقطه‌اى بردند، گفتند اینجا همان‌جائى است که سپاهیان ایرانى آمدند اینجا، از ما شکست خوردند. مردم را به یک بیابان خالى میبرند و نشان میدهند که اینجا آنجائى است که ایرانى‌ها در آن دوره لشکرکشى کردند و در اینجا شکست خوردند. یک فضاى خالى را نشان میدهند، یک ماده‌هاى تاریخى را با یک فضاى خالى اثبات میکنند. خوب، اینجا نزدیکى کازرون - آنطورى که شنیدم - مجسمه‌ى والرین است، امپراتور روم، که زانو زده در مقابل پادشاه ایران. خیلى خوب، اینجا را بروید نشان بدهید؛ این به آن در! این همه نقاط مثبتى که میتواند گذشته‌ى ما را نشان بدهد.

من البته به شما عرض بکنم؛ اعتقاد راسخ و جازم و علمى دارم که آنچه ایرانى بعد از آمدن اسلام کرده، اصلاً قابل مقایسه نیست با آنچه در طول تاریخ گذشته‌ى خودش داشته. ایران در دوران اسلامى، در قرن سوم و چهارم و پنجم هجرى، در قله‌ى دانش و تمدن و سیاست و اقتصاد جهانى قرار داشته. هیچ جاى دنیا - از شرق و غرب، از آسیا و اروپا - در این حد نبودند؛ این به برکت اسلام بوده. ایران قبل از آن هرگز چنین اوجى را نداشته. در دوران سلسله‌هاى گوناگون ایرانى - از آل بویه بگیرید تا غزنویان و سلجوقیان و بقیه، تا دوره‌ى صفویه - این بخش از تاریخ ایران قابل مقایسه نیست؛ اما آن بخش دیگر تاریخ ایران هم، تاریخ ماست؛ آن هم ایران است؛ حالا یک حاکم طاغوتى در رأسش بوده، سنتهاى غلط و آئینهاى باطلى در آنها وجود داشته؛ آن به جاى خود، امر دیگرى است؛ اما هنر ایرانى است. به هر حال روى مسئله‌ى گردشگرى حتماً بایستى کار شود؛ هم در زمینه‌ى مزارات اسلامى که بهترینش را شما در اینجا دارید، هم به وسیله‌ى مفاخر ادبى و هنرى ما که شما عالى‌ترینش - یعنى حافظ و سعدى - را اینجا دارید، هم در زمینه‌ى آنچه که در گذشته‌ى تاریخ وجود داشته است.

یکى از چیزهائى که به نظر من در اینجا باید انجام بگیرد - حالا تفاصیل اینها را ان‌شاءاللَّه دوستان ما در جمع‌بندى‌هاى سفر به نتیجه خواهند رسید و اقدام خواهد شد - این است که اینجا قطب کشاورزى است؛ جا دارد که تحقیقات مقابله‌ى بلندمدت با خشکسالى که تحقیقات وسیع و گسترده‌اى است و راه‌هاى گوناگونى دارد، در همین‌جا در این شهر، یک مرکزیتى پیدا کند. یکى از چیزهائى که میتواند اینجا مرکزیت پیدا کند، همین است. همچنان که شما در بخشهاى پزشکى گفتید نقاط منحصربه‌فرد دارید، در این قضیه هم میتوانید یک نقطه‌ى منحصربه‌فرد داشته باشید. و البته خیلى کارهاى دیگر در این استان میشود انجام داد. ان‌شاءاللَّه مسئولین توفیق پیدا کنند انجام بدهند؛ شما هم توفیق پیدا کنید ان‌شاءاللَّه هر کدام در هرجا هستید، به پیشرفت این برنامه‌ها کمک کنید.

قدر بدانید این خدمت را؛ قدر بدانید این حضور مردمى را؛ قدر بدانید این توجه و آمادگى روحى مردم عزیز را؛ و از خداى متعال کمک بخواهید، هدایت بخواهید؛ ان‌شاءاللَّه خداوند کمک خواهد کرد. از خداى متعال بخواهید وسیله‌ى پیشرفت روزافزون این کشور را به دست شماها و مسئولین کشور ان‌شاءاللَّه فراهم کند و آینده‌ى این استان و آینده‌ى کشور را از گذشته‌اش بهتر کند.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

نظرات 2 + ارسال نظر
قجری سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:29 ب.ظ

سلام
آقای مرادی
چه ابهتی داره این تخت جمشید میراث فرهنگی ایرانیان !!!
یه کمی مخاطب رو میترسونه شانس آوردید بغل اسم مرحوم نراقی نیاوردیدش وگرنه مثل اون افتابه که مخاطب عزیزی رو ترسونده بود توی متن های قبلی وبلاگ مخاطب ها میترسیدند !!!! در مثل هم که مناقشه نیست.
چه ید طولایی دارید توی ترسوندن مخاطب!!!
پارسال عید توی تخت جمشید خشایار اعتمادی کنسرت موسیقی حماسی با موضوع میهن و وطن برگزار کرده بود که ارتباط زنده با مخاطب داشت خیلی جذاب بود حالا ابهت تخت جمشید و موسیقی حماسی و دنیای نور و رنگ را با متن فوق که شما زحمتش را کشیده اید و توی وبلاگ گذاشتید با هم تصور کنید !! قدر این میراث ارزنده دستتون میاد.
ولی چند روز پیش یه مستند و گزارش میدیدم سازمان میراث فرهنگی مینالید از اینکه تمامی میراث فرهنگی ایران و اثار فاخر ایرانی را در فارس و همدان و اصفهان و...عمدا مردم مخروب میکنند با نوشتن یادگاری و زدن میخ و کندن انها و... و میگفت غیر از این که ترمیم آن زمان طولانی میبره هزینه های گزافی هم باید برای ترمیم اثر پرداخت بشه .ای کاش این فرهنگ استفاده از اثار و میراث فرهنگی جهت حالا بازدید و تفریح و پی بردن به عظمت آثار میراث فرهنگی در خانواده ها جا بیفته .و تخریب و ویران نشوند . چند روز پیش کتاب میراث فرهنگی ایرانیان را می خوندم علامتها و نشانه های تخت جمشید را بررسی میکرد و تعابیر فروهر زرتشتی را بیان میکرد در تخت جمشید. حالا اگه این اثار کنده و تخریب بشوند فکر میکنم چیزی جز میراث نابود شده ا ی بیش باقی نخواهد ماند .

سلام سر کار خانم قجری
تازه که شروع کرده بودیم به مرمت بنا ها و خانه های تاریخی افراد معلوم الحالی دائما پالس های منفی می فرستاندن که اینها دارن نراق را به صد سال عقب بر می گردونن . جالبه همون افراد حالا که دیدن پروژه توجه به آثار تاریخی توانست نراق را از دیگر شهرهای تاریخی کشور متمایز کند و شهر نمونه ویژه کشوری شود دوباره پالس منفی ارسال می کنند و علم دفاع از آثار تاریخی شهر را بلند کرده اند .
ولی به هر حال میراث فرهنگی هم باید مقداری وقت و پول صرف فرهنگ سازی حفاظت از بنا ها و محوطه های تاریخی بکند متاسفانه سازمان میراث فرهنگی یک سازمان کاملا سیاسی و جناحی است . نمونه هم همین مطلب که نتوانسته دستور مقام معظم رهبری را عملیاتی کند .

قجری یکشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 01:35 ب.ظ

سلام آقای مرادی
چه تصویر ذهنی جالبی خلق کردید ولی بعید میدونم زرنگتر از این حرفهایند!!! نگاه به خودتون نکنید.قول بهتون میدم با همون اضافه غذاها ی روی میز جهنمی ها روی همین کره خاکی خودمون یک چنان رستورانی بزنند که نگو و نپرس !!! پنج ستاره!!!!همون قاشق به دستها غذا به دهان با همون قاشقها از تعجب خشکشون میزنه و دیگه فربهی از پشتشون در می آد (تصور کنید)!!!!!ولی اگه ذهنم خطا کنه در رابطه با ساختن بهشت و جهنم آدما باید بگم چشم شیطان روشن!!!یه با ر از سر نافرمانی سیب چیدیم تاوانش را داریم عمری نسل به نسل پس میدهیم وای به اینکه بخواهیم جهنم را جهنم نگه داریم !!!اینجوری دیگه چه ضیافت شاهانه ای به پا میکنه شیطان !!!
بفرمایید همه دعوتیم
مجلس بی ریاست!!!!
ساختن بهشت موعود دنیا و آخرت کار هر کسی نیست !
چه بسا با فریبی ظریف همون بهشت به جهنم تبدیل بشه جهنمی سوزان!!!!
من که معتقدم سیب هنوز هم بوی جنون میدهد!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد