توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
توسعه پایدار نراق

توسعه پایدار نراق

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

آقا که بیاید شهرها را بدین شکل می‌سازد



مسلمان زاده‌ایم و به ظاهر شیعه . ماه هم که شعبان است و بهترین ذکر در این ماه ذکر یار از دیده پنهان .در این وبلاگ هم که قرار است از توسعه پایدار حرف بزنیم پس مطلب زیر را تقدیم می‌کنم به همه دوستداران آن حضرت بلکه آهی بکشیم از ته دل و بگوییم : آقا جان خودت برای ظهورت دعا کن ما که ........
مشخصات و مختصات شهر آرمانی ، شهر ایده آل ، مدینه فاضله و ...... در اندیشه دانشمندان ، حکما ، فیلسوفان خلف به ویژه فارابی و ابن خلدون آمده است .

مطلب زیر که برگرفته از سایت تبیان استان زنجان است تصویری روشن از شهرهای عصر ظهور به ما نشان می‌دهد . اگر ملاک ما از شهر توسعه یافته شهر آرمانی زمان ظهور باشد می‌توانیم حد توسعه‌یافتگی خود را با این استاندارها تعریف  شده بسنجیم .

چنانچه  به دنبال نسخه اصلی و کامل این مطلب هستید لطفا به لینک زیر سری بزنید .  

http://www.tebyan-zn.ir

 حقوق شهروندی و شهرسازی پس از ظهور

او به مردم فرهنگ شهروندی را می آموزد. شهروند زمان ظهور، شهروندی است که تمامی حقوق دیگران را جزء به جزء حفظ و ادا می کند و هرگز کاخ آسایش خویش را بر ویرانه همنوعان خود بنا نمی کند.

به فرمان او تمامی پنجره هایی که رو به خیابانها هستند، بسته می شوند. زیرا این مسأله موجب ایجاد فساد عمومی می شود و نباید تا انتهای خانه ها توسط عموم مردم در خیابانها دیده شود.

بالکن هایی که در کوچه ها و خیابانها قرار دارند و قسمتی از راههای عمومی را گرفته اند، خراب می شوند. بالکنها و پنجره ها باید به سوی حیاط خانه ها باز شوند نه بیرون از خانه؛ زیرا معابر عمومی مربوط به عابران است و حق آنان مقدم بر دیگران خواهد بود.

ناودانهایی که آب برف و باران را به سوی زمین هدایت می کنند باید به سمت داخل خانه ها باشند تا معابر عمومی دچار مشکل نشوند و عبور و مرور شهروندان سخت نشود. آب باران و برف هر خانواده ای باید در

خانه خود آنها ریخته شود. چاههای فاضلاب نباید در راهها و معابر عمومی بنا شوند و مردم باید با همزیستی و محبت و درک متقابل در کنار یکدیگر زندگی کنند. قانون و نظم در سطح شهرها حاکم می شود.

آن حضرت، فرمان می دهد که سواره ها در میانه جاده ها و خیابانها حرکت کنند و پیاده ها در کنار جاده ها ولی اگر سواره ای از کنار جاده حرکت کرد و با مردی تصادف کرد، دیه اش به عهده اوست.

حتی مساجدی که بر سر راههای عمومی ساخته شده است خراب می شود و در جای دیگری از نو بنا می گردد تا هیچ گونه حق شخصی و یا ملی نابود نگردد. خیابانها و جاده های عمومی عریض و پهناور می

شوند و حتی پیشگویی شده است که تا شصت ذراع به وسعت آنها افزوده می شود تا وقت شهروندان در ترافیکهای وقت گیر ضایع نشده و روح و روان آنها به علت سر و صداهای سرسام آور و آلودگی صوتی و هوایی فرسوده نشود51.

 حضرت به فرمانداران خود دستور می دهد که با مردم به عدالت رفتار کنند و حق شهروندان را اداء نمایند.52 و چشمان مردم روشن می شود و خشنود می گردند وقتی پاداش صبر خود را از خداوند می گیرند.53

مشکل مسکن و آبادانی زمین

در آن روز همه خانواده ها مسکنی خواهند داشت که در آن آرام و قرار می گیرند. گفته شده است که آن روز، خانه های کوفه به رود کربلا متصل می شوند41 و چنان فاصله شهرها کم و کم تر می شود که گویی همه

دنیا یک شهر است. بیابانهای خشک و بی آب و علف عراق که در فاصله بین کوفه و کربلا وجود دارند به برکت باران و هدایت آبهای سرگردان - که به دستور حضرتش صورت می گیرد - سرسبز و آباد می شوند و خانه

هایی در آن زمینها ساخته می شود و سرپناهی برای بی پناهان مهیا می گردد.

آن حضرت فرمان می دهد تا آبراهی از پشت کربلا حفر کنند که تا غرییّن42 جریان یافته و به سوی نجف اشرف سرازیر شود. آنگاه بر سر راه این آب، پلها و آسیابها جریان یافته و به سوی نجف اشرف سرازیر شود43.

این گونه مناطق خشک و صحراها و بیابانها به مناطق مسکونی تبدیل شده و خانه هایی زیبا در دشتها سبز و آباد بنا می شود که آدمی را به یاد درختان و نهرهای بهشتی می اندازد. این آبراهها برای سیراب کردن تمامی صحراهای خشک که به نجف و کوفه متصل می شوند، حرکت می کنند و به واسطه این جریان حتی صحرای شام و صحرای نفوذ و رفبع الخالی نیز آباد می شوند.

بدیهی است وقتی بیابانهای تفتیده عراق و عربستان، چنین سبز و آباد می شود و آب در آبراهه ها و آبادیها موج می زند، در کشورهایی که خود، استعداد و امکانات رویش و آبادانی دارند چه خواهد شد؟ به یقین

رویش و بالندگی در این کشورها صد چندان خواهد شد. سبزی و آبادانی زمین عجیب دیدنی خواهد بود!

در آن روز، آسمان پی در پی می بارد44. زمین، پیوسته گیاه و سبز می رویاند به گونه ای که بانویی بین عراق و شام را طی می کند در حالی که قدمهای خود را فقط بر روی گیاه می گذارد45.

این مسأله از آن روی اهمیت دارد که فعلاً صحرای شام و مناطق اطراف آن از نظر تفتیدگی و خشکی در روی کره زمین بی نظیر هستند و حتی با تکنولوژی بسیار پیشرفته نمی توان این مشکل را حل کرده و به این صحراها حیات بخشید. تنها حضور و ظهور اوست که حیاتبخش زمین و زمان و هویت بشری است.

آسمان، عاشقانه و سخاوتمندانه تر از همیشه برکات و آبشار رحمت خود را بر سر مؤمنان نثار می کند و بارش رحمت الهی وصف ناپذیر است و زمین، پاره های جگر و میوه دل خود یعنی معادن طلا و نقره اش را به پای امام و امت او می ریزد و این گونه همه سرشار از بی نیازی و مناعت طبع می شوند.

آری ستونهایی از طلا و نقره بر زمین جلوه گر می شود که چشمها تاکنون چنین سخاوتی را از زمین ندیده بودند و اینک همه چیز چونان رؤیای طلایی و شگفت انگیز است.

زمین در نهایت سخاوتمندی و گشادگی همه ذخیره ها و بذرهای نهفته در درونش را تقدیم می کند46. نزدیک ظهور آن یار همیشه جوان و مسافر زمان، چهل روز47 آسمان هیچ قطره ای در گنجینه خود نگاه نداشته و آبشاری بر زمین جاری می سازد نگفتنی و زمینهای مرده ای که با این باران زنده شده اند اینک در صبح ظهور خود را به گیاهان و سبزه ها می آرایند و خودنمایی می کنند. درختان بار فراوان می آورند و برکت از هر سوی وارد زندگی مؤمنان می شود48. مردم چنان غرقه در نعمت می شوند که تا کنون چنین نبوده است.49

مؤمنان، زکات مال خویش را بر روی شانه هایشان نهاده و برای سرور هستی، حضرت مهدی(ع) می آورند. آنان چنان وسعت و گشایشی در زندگی می یابند که اگر لطف الهی نبود در پی چنین توسعه ای، مست نعمتهای الهی می شدند و از حدود خود تجاوز می کردند. آنها خاضعانه و ارادتمندانه، حقوق را ادا می کنند و این گونه رنگ تیره فقر و ناداری از جامعه شیعیان حضرت زدوده می شود و رفاه و رزق کریم جایگزین آن می شود.چشمها پر است از نعمت و دلها سرشار از عشق به منعم و نعمت آفرین. آن روز، شیعیان، خزانه دار و حکمران روی زمین هستند و زمامداری امور در سراسر گیتی به دست آنان است50. ثروت و مکنت و مقام و شهرت در دست آنهاست. مقام و ثروتی که برای اولین بار فسادآور نیست و جز افزایش اطاعت، ره اوردی نخواهد داشت

برای دیدن چنین روزی و نفس کشیدن در چنان فضایی و برای ظهور همه خوبی ها، نیکی ها و زیبایی ها لحظه ها را می شماریم و شمع ها را روشن کرده و به انتظار او می نشینیم باشد که چشم هایمان به دیدارش روشن شود و دلها آرام گیرد. ان شاءالله

 

41. بحارالانوار، ج52، ص333.

42. دو ساختمان مشهور نزدیک حیره که از توابع کوفه است.

43. الغیبه، شیخ طوسی، ص281.

44. المستدرک علی الصحیحین، ج4، ص557.

45. بحارالانوار، ج52، ص319.

46. عقدالدرر، ص206.

47. ازاول جمادی الثانی تا دهم ماه رجب.

48. عقدالدرر، ص211.

49. الزام الناصب، ج2، ص159.

50. همان.

51. الغیبة، شیخ طوسی، ص475، ص498؛ الارشاد، شیخ مفید، ص365.

52. تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج10، ص314.

53. منتخب الاثر، ص

 

نظرات 5 + ارسال نظر
قجری سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:01 ق.ظ

سلام
چه قدر جالب و جذاب تا حالا از این زاویه به عصر ظهور نگاه نکرده بودم خیلی برام جذاب بود
ولی خواستم بگم در باره غیبت و ظهور جای بحث زیاد هست به رغم به صدا در آمدن زنگ مرگ تاریخ غربی و ظهور شکاف بر دیوا ره های فرهنگی و تمدنی آن ساکنان شرق اسلامی همچنان دل بسته به مدرنیته عموم سوء گیری فرهنگی و مادی خود را نسبت به مدرنیزاسیون تنظیم میکنند و تعاریفشان در باره انسان جهان مبدا هستی علم حقیقت غیبت عدالت تفکر صلح بر نوعی ویژه از دریافتهای شرک آلود قرار دارد همه سنتها هم و باید ها و نباید ها هم در دکترین مهدویت و گفتمان مهدوی اظهار میشود حال آنکه در در کنفرانس بزرگ وحدت اسلامی هم گفتگو در باره ذخیره اسلام و چنگ انداختن به دامان او برای ساختن آینده بشر سخن به میان نمی آید . سخن در باره ظهور مسیح آرماگدون جنگ بزرگ آینده آینده جهان فقط در مطبوعات غربی مبتنی بر تمنای انسان غیر دینی و شناخت الحادی طراحی شده اند و تنها تدوین یک استراتژی جامع در باب انتظار است که به بودن و زیستن در آخرین سالهای عصر غیبت و غفلت معنی میبخشد. مخاطبا ن عزیز اندکی تامل!!!

سلام . اگر غربی ها با فرهنگ مهدویت و رفاهی که در عصر ظهور اتفاق خواهد افتاد آشنا شوند برای تعجیل در فرجش بیشتر از تلاش خواهند کرد . هژمونی رسانه ای شرکت های یهودی تبار اجازه نمی دهد مردم جهان به ویژه غرب ارزش های حکومت جهانی آخرین ذخیره الهی را درک کنند .

هادی پنج‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:41 ق.ظ http://naragh30t.blogfa.com

با سلام
با مطلبی تحت عنوان: بازگشت چهره دوست داشتنی حجت الاسلام علی اکبر حیدری به شهر نراق به روزیم.

سلام . سپاسگزارم

مجتبی سه‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 05:36 ب.ظ

با سلام و تشکر فراوان حسن شهرداری که دیدگاه اعتقادی به مدیریت شهری دارد این است که افق دید وی به آینده به گونه ای است که نه تنها این ترسیم از آینده شهر از سوی او کهنه نمی شود که یک شهر را با موفقیت و با عنایت به معنویت به سوی آرامش واقعی مردم به پیش می بردو بدون شک می تواند الگویی برای مدیریت شهری باشد. با آرزوی موفقیت بیش از پیش

سلام مجتبی . شهری آرامش بخش است که همه چیز آن خدا محور باشد . من در سفر سنگاپور دیدم که شهر با آخرین استاندار های روز دنیا ساخته شده بود و لی خدا محور نبود . مردم رفاه داشتن ولی آرامش نداشتن
متاسفانه فرهنگ غربی یا همان اصل لذت انسان و انسان محوری در ذهن خیلی از تصمیم گیران کلان کشوری رسوخ کرده است . تا زمانی که سبک زندگی اسلامی را احیاء نکنیم نباید انتظار داشته باشیم شهر هایی آرامش بخش داشته باشیم .
موفق و موید باشید

هیئت عاشقان حسینی پنج‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 07:25 ب.ظ

با سلام . از زحمات شما درجهت سربلندی نراق و نراقی تشکر میکنیم .
لطفا از وبلاگ هیئت عاشقان حسینی(کفن پوش)دیدن کنید
kafanpoosh.blogfa.com

سلام. ممنون که ما را به خانه مجازی هیات دعوت می کنید.حتما سر می زنم ولی نظراتی با نام خود در هیچ سایتی درج نمی کنم . موفق و موید باشید

قجری دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:16 ق.ظ

سلام
طاعات و عبادات همه عزیزان و کاربران قبول درگاه حضرت حق
امیدوارم ره آورد این ماه پر فضیلت برای نوع بشر رها شدن از انقیاد نفس اماره باشد.انشاءالله
با خودم فکر کردم یک کامنت (نظر)در باره صاحب اصلی و حقیقی این ماه عزیز علی (ع) بگذارم .
علی ع سکوت بلند تاریخ بشریت
یا به قول شما سکوتی که از فریاد هم بلند تره !1!
یا سکوت و سکوت و سکوت و تنها تر از سکوت
یا شاید هم فریادی به بلندی وجدان روشن و آگاه تاریخ بشر!1
به هر حال اساس مظلومیت حضرت علی ع نه در سکوت و صبرش است و نه در شهادتش که سکوت و صبر دو شاخه از درخت تنومند مظلومیت علی است.
رمز مظلومیت علی در ناشناخته ماندن آن روز و هنوز و همیشه و هر روز علی است.
و اما سکوت علی ع از زبان خودش
در شرایطی قرار دارم که اگر سخن بگویم میگویند بر حکومت حریص است و اگر خاموش باشم میگویند از مرگ ترسید !!
من و ترس از مرگ؟!!
پس از آن همه جنگ ها و شرایط ناگوار ؟سوگند به خدا انس و علاقه فرزند ابیطالب به مرگ در راه خدا از علاقه طفل به پستان مادر بیشتر است !!
این که سکوت برگزیدم از علوم و حوادث پنهانی آگاهی دارم که اگر باز گویم مضطرب میگردید چون لرزیدن ریسمان در چاه های عمیق!!!
و تکرارفریاد بلند فزت و رب الکعبه که در تو در توی هزار لای تاریخ طنین انداز است .
مخاطبان عزیز اندکی تامل!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد